Monday, January 27, 2014

ETIKA DALAM DUNIA PERNIAGAAN

Masalah etika menimbulkan masalah dalam pengurusan disebabkan oleh wujudnya konflik di antara prestasi ekonomi dan sosial.

Apabila wujud kepelbagaian tanggapan seperti adakah tindakan yang dibuat atau diambil itu betul, cara yang digunakan betul dan memang patut. Maka dengan itu, keputusan dalam pengurusan perlu diambil sebagai cara untuk mengatasi dilema etika tersebut.

Antara ciri-ciri masalah etika yang timbul di dalam pengurusan adalah:

·         Kebanyakkan keputusan etika mempunyai akibat berpanjangan;
·         Kebanyakkan keputusan etika mempunyai pelbagai alternative;
·         Kebanyakkan keputusan etika mempunyai implikasi perorangan;
·         Kebanyakkan keputusan etika mempunyai ketidakpastian akibatnya; dan
·         Kebanyakkan keputusan etika mempunyai hasil yang bercampur aduk.

Manakala, contoh-contoh masalah etika yang wujud di dalam pengurusan antaranya ialah:

i)              Peletakkan harga :

Kesan daripada peletakkan harga boleh menimbulkan kesan yang memudaratkan pelanggan.  Sebagai contoh, kadar faedah simpanan di bank adalah berbeza-beza antara satu bank dengan bank yang lain. Menyimpan di bank yang mempunyai kedudukan kewangan yang lebih kukuh dan besar akan memberi faedah yang lebih terjamin berbanding dari bank kecil. Begitu juga dengan caj yang dikenakan di mana ianya adalah berbeza-beza.

ii)             Promosi barangan:

Jika terdapat promosi barangan yang bertentangan dengan etika, nilai serta norma kehidupan dan tidak memenuhi keperluan tetapi menggambarkan lebih dari itu, maka ianya akan menimbulkan kesan penolakan daripada masyarakat.

iii)            Suasana kerja:

Jika suasana di tempat kerja tidak mempunyai ciri-ciri kawalan keselamatan, kebersihan dan sebagainya, ianya akan pasti mewujudkan tentangan daripada pihak pekerja dan kesatuan sekerja itu sendiri. Ini adalah kerana ia bercanggah dengan etika kerja yang mementingkan keselamatan pekerja terlebih dahulu selain persekitaran selamat dan bersih.

iv)           Perkhidmatan pelanggan:

Pelanggan adalah aset penting kepada syarikat. Jika syarikat tidak dapat memberikan perkhidmatan yang baik dan menjaga kepentingan pelanggannya, maka dari sudut etika syarikat berkenaan ia boleh dianggap telah melanggar perjanjian untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti.


Analisis masalah etika di dalam pengurusan antaranya:

i)              Analisis ekonomi

Teori makro dan mikro ekonomi bergantung kepada pasaran terbuka, perbekalan dan permintaan seharusnya boleh membantu di dalam sebahagian permasalahan etika.

ii)             Analisis undang-undang

Sekiranya masalah etika menjadi lebih besar, maka undang-undang boleh diguna pakai untuk menguruskan dan menyelesaikan masalah ini.

iii)            Analisis etika


Dalam suasana normative philosophy, setiap orang mempunyai dasar pemikiran di dalam masyarakat dan bertindak pada prinsip yang sama dan kemudian rakan atau sekumpulan di dalam masyarakat mestilah mendapat layanan yang adil.